چه سیستمی را ضعیف می دانیم؟

1. یکی از مفاهیم کنترلی -در مفهوم فنی- تابع تبدیل سیستم است. تابع تبدیل یک سیستم مهمترین خصوصیات دینامیک سیستم را در خود دارد این خصوصیات جزو ذات سیستم هستند، به زبان دیگر تابع تبدیل اطلاعات دقیقی از روان یک سیستم به شما می دهد.

 2. همگان در شرایط نرمال رفتاری بیش و کم مشابه دارند، اما در اسثناعات بحرانی-به مفهوم ریاضی- که می تواند بار مثبت مثل شادی مفرط و بار منفی مثل اندوه فراوان داشته باشد رفتار انسان ها و آنطور که "تجربه" ثابت کرده است سیستم ها فرق می کند، این رفتارها خواص منحصر به فرد شخص یا سیستم را صریح تر نشان می دهد. 

3. در فیزیک برای شبیه سازی شرایط بحرانی و مشاهده رفتار سیستم از سیگنال ایمپالس یا ضربه استفاده می کنند که در آنالیزهای کنترلی بسیار اهمیت دارد. توجه کنید که سیگنال ایمالس به مفهوم ناب فیزیکی هرگز وجود ندارد چون این سیگنال در طول زمانی صفرثانیه و با دامنه بی نهایت تعریف می شود که می دانیم هیچ فرایند فیزیکی هرچقدر هم سریع در صفرثانیه رخ نمی دهد. در کنترل سیگنال ایمپالس را نسبت به طول عمر سیستم و دامنه نرمال ورودی تعریف می کنند یعنی نسبت به طول عمر کلی سیستم زمانی بسیار کم و نسبت به ورودی های نرمال دامنه ای بسیار زیاد داشته باشد. 

4. با اعمال سیگنال ضربه می توان طبیعت یا به زبان تکنیکی تابع تبدیل را حدس زد و با دقت بیشتر حتی محاسبه کرد. سیستم هایی که به هر سیگنال ضربه ای پاسخ دهند یا متاثر شوند بسیار شکننده و اصطلاحا ناپایدار هستند که در اغلب کاربردهای کنترلی این ویژگی خوبی نیست. از این رو مثلا افرادی که بلافاصله از خشونت در مواقع بحرانی استفاده می کنند "افرادی بسیار ضعیف" قلمداد می گردند. چیزی که معمولا برعکس تعبیر می شود! 

5. سیستم هایی که تابع تبدیل آنها در برابر سیگنال ضربه پاسخ "معقول"ی نداشته باشد یا دچار Breakdown (فروریزش) می شوند یا دستکم در صورت قدرت تحمل بیشتری یقینا از "ریخت" می افتند؛ به نمونه فیزیکی سیستم دمپینگ(کمک فنر) اتومبیل توجه کنید که در ضربه های شدید ناگهانی چگونه به کل سیستم آسیب می رساند.

6. جالب است بدانید تعدادی از نوسندگان کتاب های رفرنس کنترل معتقدند دامنه آموزه های این گرایش برق محدود به مسائل تکنیکی نبوده و از آنها حتی در رشته های انسانی نیز می توان استفاده کرد. اکنون شما چه می بینید؟! 

پ.ن: حالا هی زور بزنید و علوم انسانی را آن هم با بخشنامه اسلامی کنید! خیلی نابغه اید!! 

--- 

بیداد در رابطه با نظریه بازی ها و مصداق عینی اعتراف پست جالبی دارد، توصیه می شود. 

نظرات 6 + ارسال نظر
داش آکل دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:27 http://dashakol.blogsky.com/

هرفعه از این وبلاگها میبینم خوشحال و خوشوقت میشوم.
رخصت

یک زن دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:35

باید اعتراف کنم که منم با دوستم داش آکل موافقم و از اینجا خوشم اومد.

عبداله سه‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:22 http://damdami2.blogsky.com

سیگنال بحرانیه ما لرا گرسنگیه رفیق!

روح اله سه‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 14:58 http://bidad.persianblog.ir

سلام آقا ممنون از لینکت. توصیه می کنم شما همچنان به بازی بیلیارد خود ادامه دهید :))

آرش سه‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 19:40 http://kamanearash.blogsky.com

مرده شور کل سیستم را ببرند!
ما وقتی می آئیم این جا یا آن جا برای فرار از دست همین تئوری ها ست که حالا شما هم در لای زرورق سیاسی اجتماعی می خواهی به خورد ما بدهید.

دکتر . . . ؟! پنج‌شنبه 5 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 05:03

سلام هر که تو رو می بینه دوست داره از شدت شیرینیت یه گاز بهت بزنه ولی فکرش هم نمی کنه که اینجوری تلخ شدی عین همون خارک حسین پناهی که به جای گرمای خرما پزون خورد به سرما و موند رو خارک بودنش
خیلی قشنگ بود افسوس که ..............
من می خوام برم زیر خاک دیگه از بالای خاک بودن خسته شدم فکر کنم اونجا بهتر باشه حداقل هیچی از بالا خبر نداری و راحتی جواب نکیر و منکر هم یه بار میدی میرن ژی کارشون
تو زنده بمون بعدا که اومدی یه روز می شینیم همه رو واسم تعریف کن
تا بعد ...................

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد