پایان دیوار

  بیست سال از فروپاشی پرده آهنینی که 30 سال ملتی را اسیر کرده بود گذشت. این نشان می دهد که هیچ زور-قائم به ذاتی نمی تواند تا ابد پایدار بماند، نکته ای که دیکتاتورها حتی هنوز هم با وجود مثال های تاریخی فراوان از فهم اش عاجزاند: 8 ماه پیش از این رخداد رییس مثلا جمهور جمهوری دمکراتیک آلمان(آلمان شرقی) گفته بود این دیوار -دیوار برلن- تا 50، 100 یا تا ابد باقی خواهد ماند!  

  باری در رابطه با این جماعت ژرمنی چیزی که من را آزار می دهد این است که چگونه کشوری با حجم انبوهی از افتخارات تاریخ از فیزیک -دانش نوین- تا متافیزیک -فلسفه- چنین بر سر خود و جهان می آورد. هر وقت به آلمان فکر می کنم می بینم دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم مستقیما از حماقت های هیتلر ملعون تاثیر گرفته از بدبختی های مردم شوروی استالینی تا فلسطین و افغانستان، تروریسم طالبانی، استبداد ایرانی پیش از انقلاب و ضد آمریکا بازی های بعد از انقلاب ایران و حتی خود انقلاب. بی فایده نیست؛ درس های بزرگی دارد چند لحظه تامل کنید جهان بدون هیتلر را و ببینید در این صورت جهان امروز چگونی جهانی می شد. 

پ.ن: این روزها "زندگی دیگران" ساخته هنکل فون دونرسمارک -کارگردان آلمانی- دیدن دارد؛ این فیلم زندگی لیبرال های ساکن آلمان شرقی را به تصویر می کشد که چگونه تحت نظر پلیس مخفی مخوف آنجا بودند، شرم آور است، انتهای تلخ و شیرینی دارد این فیلم. فیلم را نتوانستید ببینید آلبوم the wall پینک فلوید را حتما ببینید.  

برای ما که در تاریخ هستیم حرکت با چشمان باز اهمیت بیشتری دارد، تاریخ پرتگاه های خطرناکی دارد.  

پ.ن۲: مهدی سحابی هم ترک زندگی کرد -زندگی ترک اش کرد؟- مرگ قسطی ترجمه او را خوانده بودم. جا داشت بیشتر در مورد این بزرگوار نوشته شود.

نظرات 6 + ارسال نظر
آرش چهارشنبه 20 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 21:36 http://kamanearash.blogsky.com

پشت دیوار برلین یه راهی داره...!

آرش پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 18:16 http://kamanearash.blogsky.com

آن عقلی که شما از آن نقل کردید عقل ِ افسرده است

روح اله جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 11:36 http://bidad.persianblog.ir

آدم وقتی از کنار بقایای این دیوار رد می شه اصلا یه جوری میشه ...

خوشا برلین وصف خرابه های دیواراش!

آرش جمعه 22 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 17:19 http://kamanearash.blogsky.com

ما فقط عنوان را وام گرفتیم اما اثر به دست ما نرسیده که بخوانیم

محمد یکشنبه 24 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 13:42 http://harir.blogsky.com

تا کی دیوار خانه ما فرو بریزد!؟

مجتبی یکشنبه 24 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 19:44 http://www.ghajarboys.blogfa.com

سلام. چه عجب بیشتر از دو خط نوشتی ؟‌:))
به نظرم دیکتاتور های زیادی رو جا انداختی. درسته موگابه و عمر البشیر و دیگر دیکتاتور های آفریقا ظلم هایشان از آفریقا به مکان های دیگر نرسید اما آنجا دیکتاتوری وحشتناک است آنجا دیکتاتوری و ظلم همراه با فقر هست. اگر نگاه یه سویه نداشته باشیم که آفریقایی ها به ما چه باید بگوییم مردم آفریقا هم رنج زیادی از استعمار و دیکتاتور های دست نشانده استعمار کشیدند گویی تمام دنیا از امریکای جنوبی( دیکتاتور های آنجا پینوشه و بیقه را هم فراموش کردی ها) تا آفریا و ارپا و آسیا را دیکتاتور در برگرفته. مهم نیست که اروپایی های متمدن هم گرفتارش شدند مهم این است کل دینا بیمار ظلم است :)

حق با شماست، همه جا همین رنگ است هرچند باشدت های کم و بیش.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد